Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΙ.Π.Ε.) Άρτας, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας και το Αρχαιολογικό Μουσείο Άρτας, υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, υλοποίησε μια καινοτόμο εκπαιδευτική δράση με επίκεντρο τη δημιουργία και αξιοποίηση Μουσειοσκευής με θέμα: «Τρώμε όπως παλιά».

Η εν λόγω δράση υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή Στελεχών Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτικών, Ιστορικών, Αρχαιολόγων, Συντηρητών Αρχαιοτήτων και απλών ανθρώπων, οι οποίοι συνέβαλαν με την εμπειρία και τη γνώση τους στη διαμόρφωση του περιεχομένου στην κατασκευή του υλικού και στην επιλογή των αντικειμένων. Μέσα από αυτή τη σύμπραξη όλων προέκυψε ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο και παιδαγωγικά εύστοχο υλικό, το οποίο ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σχολικής τάξης και φέρνει τους μαθητές σε άμεση επαφή με την τοπική πολιτιστική κληρονομιά.

Στην ανακοίνωση που υπογράφει η Διευθύντρια ΔΙ.Π.Ε. Άρτας Δρ Κλεοπάτρα Ν. Βασιλείου τονίζεται πως «Η μουσειοσκευή, ως φορητή και επεξεργασμένη μικρο-έκθεση «φέρνει το μουσείο στο σχολείο». Αποτελεί μια γέφυρα-εργαλείο που διευκολύνει τη συνάντηση της μουσειακής εμπειρίας με την εκπαιδευτική πράξη. Μέσα από αντικείμενα-αντίγραφα, δραστηριότητες, αφηγήσεις, παραμύθια και εκπαιδευτικά παιχνίδια που συμπεριλαμβάνονται στο κυτίο της μουσειοσκευής, το παιδί εμπλέκεται ενεργά, δημιουργικά και συναισθηματικά σε μια μαθησιακή εμπειρία αποκαλυπτικής μάθησης. Ενθαρρύνεται η διερεύνηση, η ανακάλυψη, η αφήγηση και η δημιουργία, που είναι βασικά χαρακτηριστικά μιας πολιτισμικά προσανατολισμένης εκπαίδευσης.

Είναι προφανές ότι η μουσειοσκευή εστιάζει στον διατροφικό πολιτισμό της αρχαιότητας και τη σύνδεση της τροφής με την καθημερινή ζωή, την οικονομία, τις εποχές και τις κοινωνικές τελετουργίες. Μέσα από την αναπαράσταση αρχαίων σκευών, ψηφιακό υλικό και βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά: μαθαίνουν πώς και τι έτρωγαν οι άνθρωποι στην Αμβρακία, εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές με το σήμερα, πειραματίζονται με την έννοια της αυτάρκειας και της σχέσης φύσης-ανθρώπου. Η προσέγγιση είναι διαθεματική, με συνδέσεις με διδακτικά αντικείμενα, ήτοι: Γλώσσα, Μαθητικά, Φυσική Αγωγή και Μελέτη Περιβάλλοντος.

Η Μουσειοσκευή που αφορά στη διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα, αποτελεί ένα πολύτιμο και καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο, σχεδιασμένο για να φέρει τα παιδιά κοντά στην ιστορία, την καθημερινή ζωή και τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων της αρχαίας Αμβρακίας.

Μέσα από τα αρχαία αντικείμενα και τα αντίγραφα που περιλαμβάνονται στη μουσειοσκευή, τις παραμυθιακές αφηγήσεις, το ιστορικό πλαίσιο και τις βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές/-τριες καλούνται να ανακαλύψουν την ιστορία επί του πρακτέου, κατανοώντας τον ρόλο της διατροφής ως στοιχείο πολιτισμού, υγείας και κοινωνικής ταυτότητας.

Οι μικροί ήρωες Καλλίας και Φιλίκα, που ζούσαν στην αρχαία Αμβρακία, καθοδηγούν τους/τις μαθητές/-τριες σε ένα φανταστικό μεν, πλην όμως ιστορικά τεκμηριωμένο ταξίδι. Τα παιδιά εξερευνούν αγγεία και σκεύη, μυρίζουν τα αρωματικά βότανα της αρχαιότητας, συμμετέχουν σε παιχνίδια ρόλων, δημιουργούν δικά τους αντικείμενα, και ζωντανεύουν την επιχειρηματικότητα, τις κτιριακές υποδομές και τα συμπόσια της εποχής. Μέσα από αυτή την ενεργή και διαθεματική προσέγγιση, ενισχύονται η φαντασία, η συνεργασία, η κριτική σκέψη, αλλά και η περιβαλλοντική και πολιτισμική συνείδηση, με ένα υπόβαθρο γνώσεων ισχυρό και εποικοδομητικό.

Η μουσειοσκευή συνιστά ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό εργαλείο, σχεδιασμένο για να προάγει τη βιωματική μάθηση μέσω της αλληλεπίδρασης με αντίγραφα αρχαιολογικών ευρημάτων. Η δράση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές, εστιάζοντας στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της παρατήρησης, της συγκριτικής ανάλυσης και της δημιουργικής έκφρασης των μαθητών».