Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η ενδοσχολική – βιωματική επιμόρφωση που υλοποίησε το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Άρτας, σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων (ΕΟΠΑΕ).

Η δράση πραγματοποιήθηκε μετά από σχετικό αίτημα των Διευθυντών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και απευθυνόταν στους Συλλόγους Καθηγητών δύο σχολικών μονάδων, με τη θεματολογία να διαμορφώνεται ως εξής:

Γυμνάσιο Νεοχωρίου: «Πρόληψη και Αντιμετώπιση Φαινομένων Σχολικής Βίας»
3ο Γενικό Λύκειο Άρτας: «Διαχείριση Τάξης και Διαχείριση Άγχους στους Καθηγητές»
Η σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα θέτει πολλαπλές προκλήσεις στους καθηγητές, οι οποίοι καλούνται να ανταποκριθούν όχι μόνο στο διδακτικό τους έργο, αλλά και στη διαχείριση της τάξης και του προσωπικού τους άγχους.

Οι δύο αυτοί τομείς είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι, καθώς μια καλά οργανωμένη τάξη μπορεί να μειώσει σημαντικά το στρες του εκπαιδευτικού, ενώ η ψυχική ισορροπία του ιδίου συμβάλλει στη δημιουργία ενός θετικού μαθησιακού περιβάλλοντος.

Η «διαχείριση τάξης» αναφέρεται στις στρατηγικές και τις πρακτικές, που εφαρμόζει ο καθηγητής προκειμένου να διατηρήσει την ομαλή λειτουργία της διδασκαλίας. Περιλαμβάνει τη θέσπιση σαφών κανόνων, την ενίσχυση της θετικής συμπεριφοράς και την πρόληψη ή αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων.

Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί ένα περιβάλλον, όπου οι μαθητές αισθάνονται ασφάλεια και σεβασμό, γεγονός που ενισχύει τη συμμετοχή και τη συγκέντρωσή τους. Η συνέπεια, η δικαιοσύνη και η επικοινωνία αποτελούν βασικά στοιχεία για την επιτυχία στη διαχείριση της τάξης.

Αναμφισβήτητα, το επάγγελμα του καθηγητή συνοδεύεται συχνά από υψηλά επίπεδα άγχους. Η πίεση για κάλυψη της ύλης, η διαχείριση διαφορετικών προσωπικοτήτων μαθητών, οι διοικητικές υποχρεώσεις και οι προσδοκίες των γονέων δημιουργούν ένα απαιτητικό περιβάλλον.

Η ανεπαρκής διαχείριση του άγχους μπορεί να οδηγήσει σε επαγγελματική εξουθένωση (Burn out), επηρεάζοντας αρνητικά, τόσο την απόδοση του εκπαιδευτικού, όσο και τη μαθησιακή διαδικασία.

Για την αντιμετώπιση του άγχους, οι καθηγητές υιοθετούν διάφορες στρατηγικές. Η σωστή οργάνωση του χρόνου, η προετοιμασία του μαθήματος και η ρεαλιστική στοχοθέτηση, συμβάλλουν στη μείωση της πίεσης και κατά συνέπεια στη διατήρηση της ψυχικής ισορροπίας.

Εξίσου σημαντική είναι και η υποστήριξη από συναδέλφους, καθώς η ανταλλαγή εμπειριών και η συνεργασία ενισχύουν το αίσθημα κοινότητας και μειώνουν το αίσθημα απομόνωσης.